Vanhat koneet -näyttelyssä harvinaisuuksia

Teksti: Anne N. , Kuvat Bosse F.

Kesän 2015 viimeinen kesätori käynnistyi iloisissa tunnelmissa Tervasaaren Tuuba ja Torvi – torvisoittokunnan tahdittamana.  Vanhat koneet -näyttelyssä päästiin jälleen ihastelemaan ja ihmettelemään vanhojen koneiden kunnostajien ja keräilijöiden aarteita.  Näytteillä oli reilut parikymmentä  vanhaa ajoneuvoa, maamoottori, moottorisahoja, sivuvaunullinen moottoripyörä ja uutuutena pärehöylä sekä harvinainen Daimler.

Tervasaaren Tuuba ja Torvi

Tervasaaren Tuuban ja Torven tahdissa viihtyivät niin kahvinjuojat kuin kahvittajatkin, jotka tällä kertaa olivat Pyhällön Kylät -yhdistyksestä.

Pärehöylä ensiesittelyssä Pyhällön torilla

Vanhojen koneiden näyttelyissä on nähty monta ihmeellistä asiaa, mutta nyt saatiin pärehöyläkin paikalle. Joillekin vanhemman polven edustajille kone on tuttu lapsuuden ajoilta, mutta nuoremmille riitti ihmettelemistä. Kesätorin esittelyhöyläyksessä höylääjänä toimi Pentti Jokela ja höylän pyörittäjänä Lauri Lehtomäki.  Vanha höyläkone oli saatu lainaksi Kymenlaakson Ammattikorkeakoulun Palvaanjärvellä sijaitsevasta sahauskeskuksesta, jossa se on varastossa, joskaan ei käytössä.

Pentti Jokela keskittyy pitämään pölliä suorassa Lauri Lehtomäen tarkkaillessa tilannetta.

Molemmat miehet olivat ensi kertaa asialla, mutta vakuuttivat että homma hoituu kokemattomaltakin. ”Olen ollut penskana päreenteossa ja nähnyt kuinka päreitä tehdään. Kun osaa periaatteen, osaa tehdä päreitäkin”, sanoi Pentti Jokela.

Yleisö sai ottaa mukaansa haapapölleistä syntyneet päreet.

Näytöksessä käytettiin haapapöllejä, koska niitä oli helposti saatavilla. Jokelan mukaan vähäoksainen kuusipuu olisi paras, mutta hitaasti kasvanut mäntykin käy päreiden tekoon ja muistelee Pyhällön alueella käytetyn nimenomaan mäntyä. Lauri Lehtomäen punaisen kiiltävä Valmet 20, vuosimallia 1959, sopii hyvin höyläkoneen pyörittäjäksi. Lehtomäki osti aiemmin Kattilaisella olleen traktorin pari vuotta sitten Miikka Lankilalta Pyhällöstä. ”Moottoriremontti on tehty ja muutoin putsattu ja maalattu”, kertoo Lehtomäki.

Lauri Lehtomäen hehkuvan punainen Valmet 20 pyöritti pärehöylää.

Tuttuun tapaan Lehtomäellä on vanhojen koneiden näyttelyssä muutakin esillä: 30 moottorisahaa ja toinenkin traktori. Kotoa tallista löytyy vielä kolmaskin traktori  ja vaatimattomat 110 sahaa, joista vanhin on vuodelta 1949,  ja niitäkin kaksin kappalein. Keräysintoa riittää edelleen: ”Voin kerätä mitä vain aiheeseen liittyvää”, sanoo Lehtomäki.

Suomen ainoa Daimler Sovereign Coupe 76 kesätorilla

Viininpunainen Daimler Sovereign Coupe herätti melkoista ihmetystä vanhojen koneiden näyttelyssä Pyhällön kesätorilla. Toista samanlaista kun ei löydy Suomen autorekisteristä. Mallia valmistettiin vain 1670 kpl vuosina 1975 – 77.

Upean Daimlerin toivat näytteille sippolalaiset Pekka ja Mervi Kujala.

Auton toi maahan Mervi Kujala vuonna 1995 Englannista, Southamptonista muuttokuormansa mukana. ”Siinä on oma vanhanajan tunnelmansa. Auto on kooltaan raskaan näköinen, mutta kevyt ajaa. Se pysyy hyvin tiellä kurvissakin. Tämän tyyppistä käytettiin ralliautonakin”, kertoo Mervi Kujala.

Aviomiehen Pekka Kujalan mielestä keräilyn arvoisen autosta tekee sen nokka. ”Siinä on maailman hienoin nokka. Konepellin kiiltävästä säleiköstä näkyy oma kuva monikertaisena. Toki coupe-malli kiinnostaa yleensäkin.”

Tarkasti katsomalla löytyy kuvaaja kameroineen säleikön heijastavan pinnan jokaisesta uomasta.

 

Auton tekee erikoiseksi myös se, että sivuikkunoiden välissä ei ole pilaria. Kun katto ja ikkunat ovat alhaalla, auton sivu on avoin koko mitalta. Sisäverhoilun hienouksia on mm. pähkinäpuinen kojelauta. Vaihteisto on automaattinen ja moottorina 4,2 litrainen suora kuusi sylinterinen (Jaguarin XJ6). ”Alkuperäinen syöpynyt moottori jouduttiin vaihtamaan, sillä vedet olivat jääneet sisälle”, kertoo Pekka Kujala.

Auton erikoisuuksia on myös kaksi erillistä polttoainetankkia. Ajaessa voi vaihtaa polttoaineen syötön tankista toiseen. Samanlainen ratkaisu löytyy mm. Rolls Roycessa. Pari tankkia on tarpeenkin, sillä auto kuluttaa noin 14 litraa satasella.

”Myyjä katsasti auton Englannissa ja silloin käsijarru piti korjata. Myöhemmin tuulilasi jouduttiin vaihtamaan, vinyylikatto uusimaan ja renkaiksi ostettiin uudet Dunlopit. Suomessa katsastuksessa lamput piti vaihtaa, koska vasemmanpuoleisen liikenteen valokeila on erilainen”, kertoo Pekka Kujala maahantuonnin vaiheista. Mainittakoon vielä, että autossa siis ratti on oikealla puolen.